• Marie Ek Lipanovska

Guds levande ord om natten

Det blev en sådan där natt. Igen. Jag skulle vilja vara fri att tala om vad som ofta ligger till grund för dessa mardrömslika nätter. Men än är jag inte det. Kanske kommer den dagen då hela sanningen uttalas och synliggörs, så som jag önskat från första stund.


Men detta är min blogg och mitt liv är värdefullt. Som Sötnosen säger när hon tittar upp på mig från teckningen och ler: "Min människa." Därför både vill jag och kan jag ge mig den lättnad det är att säga att ibland är mitt liv väldigt svårt. Utan Guds hjälp vore det omöjligt för mig att leva, och utan min bästa vän som jag kan dela allt med hade jag inte varit människa.


Vad som än händer mig så vet jag idag att Gud är där. Och när något är på väg mot mig som blir extra svårt, då är det som om Gud kliver in precis i ögonblicket innan för att ta den värsta smällen. Så var det igår. Så är det alltid, det har jag insett när jag tittar i backspegeln.


Jag har börjat dansa, för mig själv, inför Gud. Han älskar det. Precis som han älskar att sitta intill mig när jag tecknar eller se på när jag målar, så gläds Gud när jag dansar inför honom. Att dansa för mig är att vara närvarande med kärleken, låta den bjuda upp mig, föras av den, vila i den och känna hur den fyller upp hela min kropp.

Igår när jag dansade kände jag närvaron av ärkeängeln Mikael. Hur kan jag veta att det är han? Jag känner honom. Liksom jag känner igen fotstegen hos en människa jag hört komma många gånger eller doften av en plats. Ärkeängeln Mikael kom in i mitt liv 13 år efter mitt möte med Gud. Han avlöste Gabriel och jag tyckte inte alls om honom i början. Kontrasten var för stor mellan Gabriel budbäraren och Mikael den stridande ängeln.


Mikael kom igår och lade sina armar och vingar om mig och dansade en lång stund med mig. Jag har vilat med slutna ögon så ofta i hans trygga famn att jag bäst igenkänner honom på håret i hans nacke. Jag borde ha anat att hans besök inte var en slump, att han inte bara fick lust att dansa med mig en stund, utan att Gud hade sänt honom av ett skäl. För när vi dansade kom jag att tänka på Tobit, berättelsen i Gamla testamentet jag tycker så mycket om.

Två människors bön når Gud samtidigt, Tobits och Saras. Gud sänder sin ärkeängel Rafael som ett bönesvar och den bot de båda behöver. I dansen förstod jag att jag känner mig som Sara. När den insikten sjönk in kom tårarna. Jag blev berörd av sanningen. Något öppnade sig i mig. En djupare förståelse om vad jag kämpar mot som är mig övermäktigt, som behöver ett Guds ingripande, som hotar mitt liv och min hälsa.


Några timmar senare radade de upp sig. Inte en, utan många "demoner" fick ett ansikte, en röst och en kropp. Det onda, det giriga, det sjuka, det skadliga, det egoistiska talade högt och tydligt genom teverutan och några ord kom via min mejl. Det gjorde så ont i mig att jag slet fram några dukar och började måla av mig det värsta. Det tog bort udden på den smutsiga pilen, men giftet hade spridit sig.

När jag gick och lade mig var det som om själen sprang till Jesus. Jag brydde mig inte var han var och med vem han var och vad någon skulle tycka om att jag dök upp oannonserat och oinbjuden. Jag var som kvinnan i Lukasevangeliet 7:36–50. Jag rusade in i det hus där han var och kastade mig vid hans fötter och grät och grät och grät. Och precis som jag känner Mikael på hårtofsen i nacken, vet jag hur det känns när jag lägger min kind mot Jesu fötter. De fötterna har jag suttit vid hundratals gånger de senaste sju åren. Där tillbringade jag denna oroliga natt. Hans fötter var min huvudkudde. Att ligga där hela natten innebär att hans ljus driver ut allt det mörker som hade letat sig in i mig. Och för att det ska ske är en del av mitt sinne vaket, som en dörr som håller öppet för Jesus att gå rakt in och göra vad som behövs göras. Tack och lov kan han gå genom stänga dörrar också när det krävs. Han behöver inte ens knacka hos mig. Han är alltid välkommen, avsett tid på dygnet och vad jag är upptagen med. Behöver han nattens sömn får han det, husläkaren Jesus.


När Gud sänder Gabriel är det för att Gud har ett glädjebud att framföra. När Gud sänder Mikael är det för att Gud vill berätta att det pågår en strid om min själ, mitt hjärta, min kropp, mitt liv. En kamp jag inte kan vinna på egen hand. Men Gud behöver inte längre sända ängel Rafael för att bota mig och andra människor. Han gav oss Jesus.


Jag sov knappt i natt. Att vaka och vila samtidigt är obegripligt slitsamt för kropp och sinne. Jag steg upp när det blev morgon. Tog de många tomma vita målardukarna jag hade fått och lade ut dem över hela golvet. Så kände jag mig. Som att mitt livstycke, det rena och heliga liv Gud gett mig, var rivet i trasor.

Jag satt i soffan och drack mitt morgonkaffe och tittade ner på de vita dukarna. I det ögonblicket föddes en idé. Så jag reste mig ur soffan och hämtade ett flertal av mina målningar och lade ut dem på golvet. De tillhör det förgångna. Mitt gamla testamente. De berättar alla samma historia; den om kampen mot det onda som besegras med hjälp av Guds godhet. Jag behöver en liten borrmaskin och juteband för att sy ihop dem, det gamla livets många historier.


Man kan inte hälla nytt vin i gamla säckar. Gud väver ett nytt livstycke åt mig, samtidigt som han ber mig sy ihop och binda samman det gamla livet så att det banar väg för det nya som han vill ge mig. Jag känner det när jag dansar, hur det nya livet formas inifrån och ut.


Guds ord är levande. Jesus helar och försonar. Den helige ande kommer med frid och gemenskap. Sanningen befriar vad lögnen fängslat. Ljuset utplånar mörkret. Livet är starkare än döden. Gud låter inte det som tillhör honom gå förlorat. "Min människa" kallar Sötnosen mig för. Dör jag, dör hon. Skadas jag, skadas hon. Detta vet både Gud och jag, därför gav Gud mig till Jesus och därför följer jag honom. För världen behöver Sötnosen-Evangeliet.





Marie

Marie Ek Lipanovska

0703 - 624260 

marie.eklipanovska@gmail.com

  • Marie Ek Lipanovskas youtubekanal
  • Marie Ek Lipanovskas Instagram
  • Marie Ek Lipanovskas podcast

©2020 by Marie

www.marieeklipanovska.se

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now