• Marie Ek Lipanovska

Jesus i mig och dig

Om mitt första möte med Jesus hade sett annorlunda ut än det gjorde, hade jag idag varit i djupa tvivel kring min kristna tro. Om Jesus hade blivit introducerad för mig genom en annan människa eller via kyrkan, hade jag troligtvis begått mitt livs misstag och lämnat mitt lärjungaskap. Men Jesus kom till mig av sig själv.


Plötsligt steg han in i mitt liv genom den dörr som stod öppen in till min själ, via meditation. Och jag tackar Gud för att jag hade modet att göra som jag blev ombedd, att skriva ner vad Jesus sade och visade mig. Vår relation tog sin början i oktober 2009 och den första texten fick namnet "Varning" och jag delade dem alla på en blogg. Några år senare sammanställde jag texterna till en bok med samma namn "tid att lyssna".



År 2018 tecknade och skrev jag boken Ömhetsbevis


När jag ser Jesus står han på en minimal ö ute i havet. Det är därifrån han undervisar. Jag betraktar en scen lika mycket som jag deltar i den. Jesus ber mig lyssna inåt, till mina tankar och känslor, och att vara uppmärksam på vad som sker omkring mig, på om jag svär och har svårt att samtala med Gud. Sedan säger han: "Men bli inte rädd. Jag är med dig. Luta dig mot mig!"


När jag läser de ord jag nedtecknade under de tre månader då vi hade dessa intensiva möten och mäter dem mot de miljöer, de handlingar och de ord som Jesus säger i Bibeln, då stämmer de överens. Alltså vet jag att det inte är en bluff eller en fantasi i mitt huvud, för jag hade aldrig läst Bibeln när Jesus kom till mig. Jag gick inte i kyrkan. Jag trodde bara på en kärleksfull Gud.


Jesus sade: "Jag är ljusets herre. Den som kan bära dig genom denna tid av mörker." Han förklarade att det var nödvändigt för att jag skulle utvecklas och bli mer medveten. Han bad mig om att få hjälpa till. "Tillkalla mig ofta. Tillåt mig att hjälpa dig och vägleda dig." Och han sade åt mig att be, att lyssna noga och att söka tystnaden. "Tro på mig!", sade han.


"Var inte rädd!" De orden återkommer ofta i Bibeln. "Bli inte rädd", sade han till mig. Min Jesus. Allt han bad mig om, då för elva år sedan, var att jag gav honom fem minuter varje morgon. Han lovade att möta mig med kärlek och vägledning. "Jag kommer att vänta på dig", sade han. Han höll sitt löfte. Jag spenderade ett par timmar om dagen med Jesus i meditation och för att nedteckna vad jag bevittnade. Min dåvarande kristna pojkvän blev avundsjuk på mina möten med Jesus. Han tyckte att det var han som kom in med Jesus i mitt liv. Men så var det inte. Jesus kom för att jag sökte och ville leva i sanningen. Och han kom för att rädda mig från det mörker han visste närmade sig med intentionen att vända mig bort från Gud.


Att leva med Gud är bara möjligt för den som är villig att leva i sanningens ljus. Om inte, finns det bara en plats som återstår, den i mörker. Det går inte att vara både i Gud och utanför Gud, antingen är man i ljuset eller i mörkret.


Jag kan inte leva utan Jesus. Att vara kristen är för mig inte att följa andra kristna, utan att följa Jesus Kristus. Det är viktigt att göra den urskiljningen, annars kan man lätt bli vilseledd och beroende av andras bekräftelse istället för att lita till vad man själv vet inom sig.


Tid att lyssna hette boken jag nedtecknade 2009. Den är fortfarande lika aktuell, om inte mer än tidigare med tanke på hur världen ser ut. Jag läser den idag utifrån en djupare förståelse av Jesu liv och vem Jesus är och kan därför enkelt lyfta ut det essentiella i varje text, själva kärnbudskapet. I första texten "Varning" är det centrala budskapet att det är hög tid att börja lyssna - till Jesus, inåt och utåt, dvs var närvarande och bli uppmärksam i livet. Vi lever i en mörk tid och mycket är inte vad det ser ut att vara, vi behöver bygga tillit till Jesus i oss själva.


/Marie







Marie Ek Lipanovska

0703 - 624260 

marie.eklipanovska@gmail.com

  • Marie Ek Lipanovskas youtubekanal
  • Marie Ek Lipanovskas Instagram
  • Marie Ek Lipanovskas podcast

©2020 by Marie

www.marieeklipanovska.se

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now