top of page
  • Writer's pictureMarie Ek Lipanovska

Gud vid min sida, psalm 16

Updated: Aug 11, 2023

Sötnosen och Anden läser Psaltaren | psalm 16

Psaltarpsalm 16 består av 11 verser. Sötnosen tolkar vers 8-11.


Jag har alltid Herren inför mig, när han står vid min sida vacklar jag inte. Därför gläds mitt hjärta och jublar, min kropp är i trygghet, ty du lämnar mig inte åt dödsriket, du låter inte din trogne se graven. Du visar mig vägen till liv, hos dig finns glädjens fullhet, ständig ljuvlighet i din högra hand.

(Psaltaren 16:8-11, Bibel 2000 ©Svenska bibelsällskapet)


Sötnosen, illustration av Marie Ek Lipanovska


Med Anden vid sin sida känner sig Sötnosen stark, trygg och glad. Hon måste inte se Anden för att veta att han är där för henne. Hon tycker det är roligt att göra Guds vilja och söker vägledning och svar i Böckernas bok. Anden har Gud sänt till henne för att hon ska få all den hjälp hon behöver att göra det goda hon vet är till glädje för både henne, människor och Gud.

Sötnosen är en mottagare av allt som Gud ger till henne genom Anden. Hennes uppgift är att ge vidare orden hon läser i Bibeln, dela med sig av Jesu liv hon tar emot i nattvarden och sprida den kärlek som leder till liv, en fullkomligt frid och ljuvlig glädje för alla.

Sötnosen står stadigt i Guds ord.


 

Varje fredag kan du på Facebook, Instagram och Sötbloggen se och läsa en sida i den framtida boken "Sötnosen och Anden läser Psaltaren".


Gilla gärna, kommentera och dela så att Sötnosen har en chans att synas i resten av flödet.


Tack på förhand!

Marie

bottom of page