top of page
  • Writer's pictureMarie Ek Lipanovska

Guds tält, psalm 15

Updated: Aug 11, 2023

❤️ Sötnosen och Anden läser Psaltaren | psalm 15 ❤️

Psaltarpsalm 15 består av 5 verser. Sötnosen tolkar vers 1.

. ”Herre, vem får gästa ditt tält? Vem får bo på ditt heliga berg?” (Psaltaren 15:1-, Bibel 2000 ©Svenska bibelsällskapet)


Sötnosen, en illustration av Marie Ek Lipanovska


Sötnosen tänker på Bibeln och Guds ord som ett tält hon när som helst och var som helst kan slå upp åt sig och Anden. I det tältet känner hon sig trygg. Även om det är natt ute så lyser Anden därinne.

Sötnosen vet att hon bara är ett barn och att hon har mycket att lära. Är det sant? frågar hon Anden när hon läser Guds ord och allt det som står mellan raderna. Anden bekräftar och förklarar sanningen för henne sådan ett barn kan förstå den.

Anden säger: "Jag älskar om du slår upp tältet och bor på mitt heliga berg. Det finns regler som gäller för alla som bor här. Tänk och tala snällt om mig, dig och alla andra. Ta emot den hjälp jag vill ge dig och hjälp de du kan hjälpa. Lita på mitt ord och mina löften, håll ditt ord och dina löften. Du är trygg här hos mig. Låt andra vara trygga ihop med dig."

 

Varje fredag kan du på Facebook, Instagram och Sötbloggen se och läsa en sida i den framtida boken "Sötnosen och Anden läser Psaltaren".

Gilla gärna, kommentera och dela så att Sötnosen har en chans att synas i resten av flödet.


Tack på förhand! Marie

bottom of page