• Marie Ek Lipanovska

Hjälparen kommer

Updated: Jun 2

Det är söndagen före pingst. Sötnosen har valt ut en text ur Nya testamentet, Romarbrevet 8:35, 38-39.


Vem kan då skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd? Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre.


Vad berättar hon med sin teckning?

Sötnosen visar oss gåvorna hon fått av Gud som ingen kan ta ifrån henne. Låt oss börja nedifrån.

  1. Skapelsen har hon fått i gåva. Den är hennes hem. Ingen kan kasta ut henne i rymden. Moder jord förskjuter heller inte henne. Sötnosen får vandra runt och med alla sina sinnen ta del av det överflöd Gud fyllt Skapelsen med. Naturen berättar om Guds kärlek och generositet. Det finns mycket att lära av Modern om livets årstider, om skönhet och vår sårbarhet och hur man behöver leva med död och liv för att blomma ut.

  2. Pallen symboliserar egentligen väldigt mycket. De tre benen är Guds treenighet färgerna de tre första cyklerna i människans liv, 0-7 år, 7-14 år och 14-21 år. Barndom, ungdom och vuxenliv. Människans tal är fyra, brukar man säga. Sitsen ovanpå de tre benen gör att pallen består av fyra delar. Först då blir det användbar. En plats att slå sig ned på och en plats att stå upp på. Sötnosen älskar sin pall. Hon bär den med sig överallt.

  3. Träplankan är gåvan Sötnosen skattar allra högst. Den fick hon när hon var bebis och ännu var i himmelen. INRI står det på den. Det är skylten som finns på Jesu kors. NRI är en akronym för Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum latin för "Jesus från Nasaret, judarnas konung". Den är mycket användbar. Både i himmeln och på jorden har hennes teckningar visat mig under åren jag tecknat henne.

  4. Anden är hennes bästa vän. Det är inte hon som knutit fast Anden runt magen. Det är Anden som bundit ett band till henne. Anden visar så att de hör ihop för alltid, att de är oskiljaktiga.

  5. På huvudet bär hon Bibeln. Den fungerar både som en hjälm i strid och som ett tält när hon behöver en plats att sova på. Den håller hennes tankar fästa på Gud och är det trygga hem som också skyddar henne. Guds ord har liksom Anden knutit ett förbund med henne. Guds ord undervisar henne, för att hon är som ett nyfiket och läraktigt barn.

  6. Eftersom hon är ett barn ritar hon mestadels det hon lyssnar till när Gud undervisar henne. Därför håller hon ett ritblock i handen. S står för Sötnosen, men bokstaven är också ett band mellan dem, ett med kärlek i båda ändarna. Gud och Sötnosen älskar varandra såsom bara ett barn och en föräldrar kan älska. Fjäderpennan visar att hon också lär sig att skriva bevingade ord. Fjädern kommer från Guds andedräkt.

  7. Korset är henne ljus. Det ljuset brinner för evigt och kan varken bränna ut henne eller blåsas ut. Det är ett ljus som visar henne vägen och lyser upp de mörka stunderna i livet. Ett återuppståndelsens ljus.

  8. Den rosa klänningen är hennes vanligaste klädsel. Den symboliserar mycket. Det nyfödda barnets skära färg. En andedräkt som är skön att bära och som svingar vackert när hon dansar. Den har vit spets runt hals och nederkant för att det skira och sköra gör livet vackert och har sin plats och funktion i livet.

Inget kan skilja Sötnosen från Kristi kärlek, det är vad hon vill berätta. Inte nöd eller ångest, förföljelse eller svält, nakenhet, fara eller svärd. Inte död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen.


Hur är det möjligt?

För att det är Gud som med sin kärlek slutit ett förbund med Sötnosen. Guds son som dött för att ge henne evigt liv. Guds ande som knutit ett band som ingen kan klippa. Guds ljus som lyser för henne. Gud har gett sitt liv åt Sötnosen och Gud ger henne alla de gåvor hon behöver i livet.


Kram,

Marie

9 views0 comments