top of page
  • Writer's pictureMarie Ek Lipanovska

Räddad av kärleken, psalm 18

Updated: Aug 11, 2023

Sötnosen och Anden läser Psaltaren | psalm 18

Psaltarpsalm 18 består av 51 verser. Sötnosen tolkar vers 17–20.


Från höjden fattade han min hand och drog mig upp ur djupa vatten. Han räddade mig från mäktiga fiender, från motståndare som var starkare än jag. De anföll mig på min olyckas dag, men Herren kom till min hjälp. Han förde mig ut i frihet, han räddade mig, ty han älskar mig.

(Psaltaren 18:17-20, ©Svenska Bibelsällskapet)


Sötnosen, illustration av Marie Ek Lipanovska

Psaltarpsalm 18 är en enda lång lovsång. Sötnosen vet vad David, psalmisten sjunger om. Hon delar hans upplevelse. Det är samme David vann över Goliat. Som genom sin tro fällde den store motståndaren.

Sötnosen har också blivit räddad. Räddad tillbaka till ett barnaskap med Gud som sin far och Skapelsen som sin mor. De mäktiga motståndarna som varit starkare än Sötnosens egna krafter har angripit henne från olika håll. Från mitt biologiska arv och min barndoms uppväxtmiljö. Från samhällets normer och dess motstånd mot Gud. Men motståndarna har också varit min egenvilja, mina tvivel och själens djupa sår.


Kampen för Sötnosens frihet har Gud fått bekämpa både inom mig och utanför mig. Han har sänt ut sina änglar för att slåss mot de andemakter som varit övermäktiga. Gud har ibland fått ta hela Skapelsen till sin hjälp för att leda mig på rätta vägar så att Sötnosen inte skulle drunkna under mina mänskliga erfarenheter.

Till kyrkan sände Gud mig för att genomsyras av Jesu kropp och blod. I Bibeln fan jag det lexikon jag behövde för att förstå det språk Anden talade till mig genom Sötnosens bilder. På vandringen genom den boken fann Sötnosen berättelsen om hur Gud i alla tider lett människor till frihet. Detta genom att älska på ett sätt som bryter ner den gamla människans rädslostyrda murar och försvar, och med en oändlig kärlek som kan hela själens djupa sår.


Nu vilar Sötnosen. Hon har kommit ut på andra sidan. Livet kommer att bjuda henne motstånd. Hon vet nu att Gud kan använda det till sin fördel. Anden är hennes bästa vän. Sötnosen behöver därför aldrig vara rädd. Hon är inte ensam. Alla i himlen och hela Jorden älskar och verkar för hennes frihet och vänskap med Gud.


 

Varje fredag kan du på Facebook, Instagram och Sötbloggen se och läsa en sida i den framtida bokserien "Sötnosen och Anden läser Psaltaren".


Gilla gärna, kommentera och dela så att Sötnosen har en chans att synas i resten av flödet.

Tack på förhand! Marie


bottom of page