top of page
  • Writer's pictureMarie Ek Lipanovska

Gud öppnar vägen, psalm 4

Updated: Aug 11, 2023

Sötnosen och Anden läser Psaltaren | psalm 4

Psaltarpsalm 4 består av nio verser. Sötnosen tolkar den andra versen.


Svara mig när jag ropar, Gud, du som skaffar mig rätt. Du öppnar vägen när jag är trängd. Visa mig nåd och hör min bön.

(Psaltaren 4:2 ©Svenska bibelsällskapet)


Sötnosen, illustration av Marie Ek Lipanovska

Ibland är de situationer vi möter i livet omöjliga att på egen hand ta sig ur. Inte ens med vänliga människors hjälp lyckas vi. Bara Gud kan rädda oss.

Sötnosen vet att Jesus uppstod trots att han var död. Att ingenting är omöjligt för Gud. På Gud ropar hon därför när hon är instängd, när hon gått vilse eller fastnat i en återvändsgränd. Och Gud hör hennes bön och skyndar för att hjälpa henne.

bottom of page