top of page
  • Writer's pictureMarie Ek Lipanovska

Guds barn, psalm 2

Updated: Aug 11, 2023

Sötnosen & Anden läser Psaltaren | psalm 2

Psaltarpsalm 2 består av tolv verser. Sötnosen har valt att tolka vers 7.


Jag vill berätta vad Herre bestämt. Han sade till mig: "Du är min son, jag har fött dig idag."

(Psaltaren 2:7 ©Svenska bibelsällskapet)


Sötnosen psalm 2, av Marie Ek Lipanovska


I psaltarpsalm 2 tycks hela världen vara i uppror mot Gud. Lite såsom nu i vår tid när våld och förakt för olikheter breder ut sig. Gud är arg på människorna för att vi väljer hat framför kärlek. Kanske är han arg för att vi aldrig lär oss av våra misstag. Men mitt i Guds vrede finns också hans finurliga lösning. Ett barn. Guds lösning är ett barn! Guds eget barn. En människoson.

Med ett litet barn fullt av oändlig kärlek ska Gud krossa det onda som förtär varje människa inifrån, som startar krig mot andra och förstör hela Skapelsen. Ett barn som inte gör uppror mot Gud utan lever i, med och för Gud.


Anden berättar för Sötnosen att ett sådant barn är också hon. "Du är min dotter, jag har fött dig idag." Och Sötnosen vill vara precis som sin storebror Jesus Kristus. Hon vill komma med frid in i våra hjärtan och med fred till vår jord. För det är Guds goda vilja och längtan för alla människor.



 


Varje fredag på Facebook, Instagram och Sötbloggen kan du vara med och heja på Sötnosen och Anden när de läser Psaltaren och tolkar bibeltexterna med sina bilder och ord.


Vi behöver din uppmuntran och ditt stöd. Det finns många psaltarpsalmer att tolka. Faktiskt 150 st. Så vägen är lång. Glada hejarop i kommentarerna tas tacksamt emot. Dela gärna så att dina vänner får möta Sötnosen och Anden.


Tack för ditt stöd! <3


Marie Ek Lipanovska,

illustratör

bottom of page