top of page
  • Writer's pictureMarie Ek Lipanovska

Att anta en utmaning

Igår när jag skulle lägga upp Sötnosen insåg att jag inte hade ritat en illustration för psalm 31. Jag tittade igenom alla de block jag har här hemma men fann ingen. När jag läste igenom psalmen förstod jag att jag inte kunde locka fram en teckning på beställning heller.


Samtidigt är jag med i en av årets alla oktoberutmaningar som varje år florerar bland illustratörer och tecknare på Instagram. Det är skönt att göra något bara för skojs skull. Jag behöver det, känner jag. Leka fritt.

Igår nämnde jag min vän Charlotte. Det är hennes dotter, illustratören Maja Säfström, som gjort en #drawtober utmaning jag valt att anta. Hashtaggen är #drawtober2023bymajasbok


Maja finns på Instagram som @majasbok. Hon är den jag bad rita Heal My Voice Swedens logotype för många år sedan. Så här ser den ut:


Hem My Voice Sweden logotype av Maja Säfström


Sötnosen dök upp i den där utmaningen igår. Jag skulle rita samma ansikte nio gånger på ett papper. Sötnosen ställde upp i en hattparad. Så det blev en fredag med Sötnosen trots allt. Om än i en mer lekfull variant. Och jag måste erkänna att jag älskar bilden.


Vill du se mina andra illustrationer så lägger jag upp dem på mitt personliga Instagramkonto https://www.instagram.com/marie.eklipanovska/ för att kunna leka så fritt att jag inte måste teckna Sötnosen varje gång, utan bara när hon själv vill vara med.

Sötnosens hattparad, av illustratören Marie Ek Lipanovska


Kan du se vad det är för hattar Sötnosen har på sitt huvud? Prova att gissa innan jag avslöjar svaren längre ner. Efter alla prickar.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


Sötnosens hattparad:

  1. Frälsningens hjälm

  2. Ekollonets hatt

  3. Mitra - påvens (i detta fall en påvinnas) hatt

  4. Luciakrona

  5. Basker

  6. Bagarmössa

  7. Segerkrans

  8. Indianhövdings huvudbonad

  9. Vänskapens fjäderkrona


Kram,


bottom of page